Dances of timeLes danses du tempsLas danzas del tiempo

THE DANCES OF TIME

 

Exploring the Notion of Time in Contemporary Dance

 

 

 

Time is a key issue in artistic, scientific, and philosophical research. The existence of a form of time specific to choreographic creation cannot be separated from the presence of the mortal body, itself subject/object/and material of dance. Here the body is conceived as an ephemeral being producing another one: the dance movement. In what way does dance deal with the aporia of time expressed by different philosophical thoughts? What kind of temporality does it create according to the various aesthetical challenges and the processes of composition, of movement structuring and of improvisation? This research explores the numerous time strategies adopted in contemporary dance and aims to draw out the specificities of dance, in its approach to time, compared with others forms of art. The works of selected choreographers representative of several currents of contemporary dance are analyzed: Merce Cunningham, Trisha Brown, Pina Bausch, Hideyuki Yano, Anne Teresa de Keersmaeker, Jérôme Bel, Xavier Le Roy, Myriam Gourfink. Far from reducing time to its old single entity of the Renaissance, contemporary choreography establishes an intensive time, conducive to the perpetual becoming of things. Neither eternity nor everlasting present, the time of dance is at once a creative force and a created entity; it is a face-to-face experience, an assertion of reality up to its withdrawal.DANZAS1

¿Las temporalidades creadas por la danza son diferentes a las de las otras artes?

¿Qué experiencias del tiempo nos invita a vivir la danza contemporánea?

¿Cuál es la fuerza del cuerpo provisorio ?

Asociando la aproximación teórica al testimonio sensible, Geisha Fontaine propone un cuestionamiento filosófico y artístico sobre la singularidad de la noción de tiempo en la danza contemporánea.

Hace dialogar a los presocráticos y alos post-modernos, Gilles Deleuze y ciertos coreógrafos contemporáneos…

A través del análisis de las estrategias temporales de Merce Cunningham, Jérôme Bel, Xavier Le Roy, Myriam Gourfink, Hideyuki Yano, Anne Teresa de Keersmaeker, Pina Bausch y Trisha Brown, interroga los usos y el rol del tiempo en la creación desde los años 1950 a nuestros días. Refiriéndose también a su experiencia personal, invita al lector a un recorrido estético en los múltiples presentes de la danza. Muestra cómo el tiempo coreográfico es simultáneamente un frente a frente con el otro, una actualización incesante de los devenires y, paradojalmente, la afirmación de lo real hasta su desaparición.

 

Traduccion : Marta Espezel 

 DANSES

 

2004 : Les danses du temps : recherche sur la notion de temps en danse contemporaine, Centre national de la danse

Les temporalités créées par la danse sont-elles différentes de celles des autres arts? Quelles expériences du temps la danse contemporaine nous invite-t-elle à vivre? Quelle est la force du corps provisoire? Associant l’approche théorique au témoignage sensible, Geisha Fontaine propose un questionnement philosophie et artistique sur la singularité de la notion de temps en danse contemporaine. Elle fait dialoguer les présocratiques et les post-modern, Gilles Deleuze et certains chorégraphes contemporains…A travers l’analyse des stratégies temporelles de Merce Cunningham, Jérôme Bel, Xavier Le Roy, Myriam Gourfink, Hideyuki Yano, Anne Teresa de Keersmaeker, Pina Bausch et Trisha Brown, elle interroge les usages et le rôle du temps dans la création des années 1950 à nos jours. Se référant ainsi à son expérience personnelle, elle convie le lecteur à un parcours esthétique dans les multiples présents de la danse. Elle montre comment le temps chorégraphique est simultanément un face-à-face avec autrui, une actualisation incessante des devenirs et, paradoxalement, l’affirmation du réel jusque dans sa disparition.